home پرتال پزشکی ورزشی ایران  عضویت عضویت در پرتال forum تالار گفتگوی پرتال  تبلیغات تعرفه تبلیغات درباره ما درباره ما
Skip Navigation Links>>سلامت نگار
 

 
درباره رژیم درمانی

به بخش خدمات الکترونیک پورتال پزشکی ورزشی ایران خوش آمدید.       جهت کسب اطلاعات بیشتر از خدمات و همچنین دریافت خبرنامه های جدید لطفاً در سایت اصلی عضو شوید.     عضویت در پرتال   برای تبلیغ در بخش خدمات الکترونیک پورتال پزشکی ورزشی ایران می توانید از صفحه تعرفه تبلیغات که لینک آن در بالا قرار دارد استفاده نمایید.   پورتال پزشکی ورزشی ایران، پورتال برگزیده بخش سلامت سومین جشنواره رسانه های دیجیتال...

 

BMI چیست؟

BMI (نمایه توده بدنی Body Mass Index) یکی از شاخص هایی است که هر شخص می تواند با محاسبه آن بداند که در چه محدوده وزنی قرار دارد.
البته بر کسی پوشیده نیست که هر شخص با توجه به سن، جنس، میزان فعالیت، اندازه جثه و عواامل دیگر می بایست دارای وزن ایده آل خود باشد، اما از آنجا که محاسبه وزن ایده آل نیاز به محاسبه دقیق و تخصصی دارد، لذا از BMI بعنوان شاخص عمومی برای افراد بالای 19 سال استفاده می شود.
محاسبه رایگان BMI و BMR
BMI عبارت است از وزن به کیلوگرم تقسیم بر مجذور قد به متر. به عنوان مثال شخصی با وزن 78 کیلوگرم و قد 170 سانتی متر دارای BMI معادل 26.9 خواهد داشت.
محدوده های BMI برای افراد 19 به بالا به صورت زیر است:

محدوده های BMI برای افراد بالای 19 سال

 طبقه بندی مقدار BMI 
 لاغر کمتر از 18.5 
کمبود وزن و یا ورزشکار  18.5-20 
وزن ایده آل  20 - 22 
 وزن طبیعی 22 - 25 
چاقی اندک  25 - 27 
چاقی متوسط   27 - 30
چاقی شدید 30 - 40
چاقی مفرط و بیمار گونه بالاتر از 40
 

شما در کدام محدوده وزنی قرار دارید؟

شاید شما بعد از محاسبه BMI متوجه شوید که در محدوده وزنی نرمال یا طبیعی و یا ایده آل قرار ندارید؛ احتمالاً این سوال برای شما پیش می آید که چگونه کمبود وزن و یا اضافه وزن خود را درمان نمایم؟ برای رسیدن به این پرسش به نکات زیر توجه نمایید.
1-      کاهش انرژی دریافتی با مصرف کمتر غذاهای پرکالری (رژیم گرفتن): در این زمینه می توانید از متخصصین رژیم درمانی موسسه در بخش رژیم درمانی استفاده نمایید. برای این کار به بخش رژیم درمانی مراجعه نمایید.
2-      افزایش مصرف انرژی از راه فعالیت فیزیکی بیشتر
در مورد افراد لاغر مقدار انرژی دریافتی را باید بیشتر کرد.
انرژی وارد شده به بدن از بدن از 3 ماده اصلی تامین می شود که به آنها درشت مغذی (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) گفته می شود.
1-      کربو هیدرات ها (مواد نشاسته ای و قندی): هر گرم از آنها محتوی 4 کیلوکالری انرژی است.
2-      پروتئین ها: هر گرم از آنها دارای 4 کیلوکالری انرژی می باشد.
3-      چربیها: هر گرم از آنها 9 کیلوکالری انرژی در بدن آزاد می کنند.
محاسبه رایگان BMI و BMR
بنابر این هر گرم چربی در مقایسه با کربوهیدرات ها و پروتئین بیش از 2 برابر انرژی در بدن آزاد مب کند که در صورت عدم فعالیت فیزیکی منجر به افزایش بافت چربی و چاقی خواهد شد. در اینجا یان نکته مهم کربوهیدرات ها هستند که عمدتاً شامل مواد نشاسته ای و شیرینی می شوند. این مواد نیز در صورت مصرف زیاد، از طرفی در بدن تبدیل به چربی شده و از طرفی دیگر مانع سوختن چربی ها در بدن می شوند و به این ترتیب باعث چاق شدن افراد می گردند.
البته افراد لاغر باید حجم بیشتری از چربی، پروتئین و کربوهیدرات مصرف نمایند. به شرط آنکه با فعالیت ورزشی مناسب افزایش مصرف غذا را به سمت افزایش حجم عضلات سوق دهند. در غیر این صورت ممکن است چاقی فقط در قسمت هایی مانند شکم رخ دهد که اصلاً خوشایند نخواهد بود!
در یک رژیم معمولی سالم معمولاً 50-60 درصد انرژی رژیم از کربوهیدرات، 15-20 درصد انرژی از پروتئین و 20-25 درصد انرژی از چربی ها تامین می گردد.
محاسبه تعداد گرم هر یک از درشت مغذیها (کربوهیدرات، پروتئین و چربی) برای تک تک غذاها کاری بس دشوار است. بنابراین در صورتی که می خواهید وزن ایده آل، انرژی مورد نیاز و مقدار دقیق هر یک از مواد غذایی را بدانید و از رژیم غذایی خاصی استفاده نمایید تا به وزن مطلوب و اندامب متناسب دست یابید، می بایست با کارشناسان تغذیه برای رژیم گرفتن مشورت نمایید.
متخصصان تغذیه از هر هرم غذایی جهت راهنمایی عموم مردم برای مصرف گروه های مختلف غذایی استفاده می کنند. در هرم مواد غذایی 4 گروه اصلی خوراکی ها وجود دارد در کنار هر کدام از گروه ها تعداد سهم یا واحد توصیه شده روزانه ذکر گردیده است.
هرم غذایی

 

وزن: کیلوگرم    قد: سانتی متر   
سن: سال    جنسیت:
سوال: ایران چند نقطه دارد؟
   
 

 
 تبلیغات در بخش خدمات الکترونیک پورتال پزشکی ورزشی ایران در این بخش قرار می گیرد، همیشه در مقابل دید کاربران

|| || || || ||

Design And Developed By: Hussein Jahanbakhsh © کلیه حقوق این سایت متعلق به موسسه طب ورزش پارس می باشد.